گروه پژوهشی باستانکاوی تیسافِرنAncient Iranian Studies2821-22151220220622The Iron Age Graveyard’s of Aseman Abad Intermountain Plain, Ilam Province in Central Zagrosگورستانهای عصر آهن دشت میانکوهی آسمانآباد استان ایلام در زاگرس مرکزی35415227210.22034/ais.2022.289626.1019FAعلی نوراللهیپژوهشگر آزاد0000-0002-6737-8628Journal Article20210731The Iron Age in the Central Zagros is contemporaneous by Assyrians, Kassite’s states, and other tribes and their presence in this area. Archaeological studies of this period, almost regardless of the presence of these States or groups, have only studied graveyards and burial methods and other findings from them. However, archaeological evidence and reliefs obtained from this area along with Assyrian cuneiform tablets show the strong presence of Assyrians and Kassites. However, this issue has received less attention in Iron Age studies, The Aseman-Abad intermountain plain is no exception. Despite being difficult to cross and its small area, this area is significant in terms of archaeological data of this period, because it is the link between the northern regions to southern regions of Central Zagros. In the survey of this area, several graveyards’ belonging to the Iron Age I-III were identified and surveyed. The study of the findings and works of these graveyard’s shows that they belong to semi-nomadic or nomadic groups that have been created near or along the banks of Aseman-Abad Rivers. The study, analysis, and comparison of the architecture of the tombs as well as the surface pottery of these graveyard’s, in addition to clarifying the situation of this region in the Iron Age, shows this era with other areas of the Central Zagros have a relationship and homogeneity. On the other hand, some pottery evidence indicates the presence of Kassite in this area after returning from Mesopotamia.عصر آهن در زاگرس مرکزی همزمان با دوره حکومت آشوریان و کاسیها و دیگر اقوام و حضور آنها در این ناحیه است. مطالعات باستانشناسی این دوره تقریباً بدون توجه به حضور این حکومتها یا گروهها، فقط به بررسی گورستانها و شیوه تدفین و دیگر یافتهها پرداختهاند. هرچند شواهد باستانشناسی و نقش برجستههای به دست آمده از این ناحیه در کنار اسناد مکتوب آشوری نشان دهنده حضور قوی آشوریان و کاسیها است. بههررو این مهم در مطالعات عصر آهن کمتر مورد توجه قرار گرفته است. دشت میانکوهی آسمانآباد در شمال استان ایلام نیز از این موضوع جدا نیست. این ناحیه با وجود صعبالعبور بودن و وسعت کم آن از نظر دادههای باستانشناسی این دوره قابل توجه است، زیرا حلقه اتصال نواحی شمالی زاگرس مرکزی به نواحی جنوبی آن است. در بررسی این منطقه چندین گورستان متعلق به عصر آهن 1-3 شناسایی و بررسی شد. بررسی و مطالعه یافتهها و آثار این گورستانها نشاندهنده تعلق آنها به گروههای نیمه کوچنشین یا کوچنشین است که در نزدیک یا کرانههای رودخانه آسمانآباد و ایل راهها ایجاد شدهاند. مطالعه و تحلیل و مقایسه معماری گورها و همچنین سفالهای سطحی این گورستانها علاوهبر روشن کردن وضعیت این منطقه در عصر آهن، بیانگر ارتباط دو سویه و همگونی این منطقه با نواحی دیگر زاگرس مرکزی است. ازطرف دیگر برخی شواهد سفالی حکایت از حضور کاسی در این ناحیه بعد از بازگشت از بینالنهرین دارد.https://www.ancientiranianstudies.ir/article_152272_e7546ea08ea14a3de3264b194dd9b164.pdfگروه پژوهشی باستانکاوی تیسافِرنAncient Iranian Studies2821-22151220220622The Concept of "Gods, Other Gods, and All the Gods" in the Royal Ideology of the Achaemenid Kingsمفهوم «خدایان، دیگر خدایان و همۀ خدایان» در ایدئولوژی سلطنتی شاهان هخامنشی557915227010.22034/ais.2022.345838.1016FAعلی اصغر سلحشورگروه باستان شناسی دانشگاه تهران0000-0001-5435-4929Journal Article20220518The Achaemenid royal inscriptions, which are mostly trilingual (Old Persian, Elamite, Babylonian), except for the Bistun inscription, are empty of narrative aspects, reflecting the worldview and ideology of the Achaemenid kings and empire. One of the most important subjects of Achaemenid inscriptions is the connection of the king with god; This connection emphasizes the political and ideological aspect of the Achaemenid king with god more than it has a religious smack. The most important and greatest god mentioned in these inscriptions is Ahuramazda. Based on these inscriptions, the connection between Ahuramazda and the king is obvious, he has given the kingdom to the king and the Achaemenid king is taking steps to achieve the goals of God, but this is not the whole story. "The gods of the royal family, the gods, other gods, and all the gods" are also mentioned. Also, in the royal inscriptions of Artaxerxes II and Artaxerxes III, are mentioned the two gods Anahita and Mithra. what is their connection with Ahuramazda and the Achaemenid kings? What information does the Persepolis Fortification Archive provide in this regard? Can the Achaemenid tolerance be cited in their inscriptions? An exact analysis of the royal inscriptions and supporting documents, especially the ritual texts of the Persepolis Fortification Archive, shows that the Achaemenid king's connection with God was ideologically and legitimately very strong and that there were several gods in their worldview, in fact, they have received help from several gods, supplicated to them and sacrificed for them.کتیبههای سلطنتی هخامنشی که بیشتر سهزبانه (فارسی باستان، ایلامی، بابلی) هستند، به استثنای کتیبه بیستون از جنبه روایی تهی هستند، این کتیبهها جهانبینی و ایدئولوژی شاهان و شاهنشاهی هخامنشی را بازتاب میدهند. یکی از مهمترین موضوعات کتیبههای هخامنشی پیوند شاه با خدا است؛ این پیوند بیش از آنکه رنگ و بوی دینی داشته باشد، بر جنبه سیاسی و ایدئولوژیک شاه هخامنشی با خدا تأکید میکند. مهمترین و بزرگترین خدای نام برده شده در این کتیبهها، اهورامزداست. بر مبنای این کتیبهها پیوند میان اهورامزدا و شاه بدیهی و روشن است، او پادشاهی را به شاه بخشیده است و شاه هخامنشی در راستای تحقق و اجرای اهداف خدا گام بر میدارد، اما این تمام ماجرا نیست، در کتیبههای سلطنتی از عبارات کلی «خدایان خاندان سلطنتی، خدایان، دیگر خدایان و همۀ خدایان» نیز نام برده شده است، همچنین در کتیبههای سلطنتی دوران اردشیر دوم و اردشیر سوم به خدایان آناهیتا و میترا اشاره شده است، آیا این خدایان همان خدایانی هستند که با عبارات کلی از آنها یاد شده است و چه پیوندی با اهورامزدا و شاهان هخامنشی دارند؟ متون بایگانی باروی تختجمشید در این باره چه اطلاعاتی در اختیار قرار میدهند، آیا میتوان به رواداری و تساهل هخامنشی در کتیبههای آنها استناد کرد؟، واکاوی دقیق کتیبههای سلطنتی و مدارک مکمل به ویژه متون آیینی بایگانی باروی تختجمشید نشان میدهد که پیوند شاه هخامنشی با خدا از نظر ایدئولوژیک و مشروعیتبخشی بسیار مستحکم بوده است و اینکه در جهانبینی آنها چندین خدا وجود داشته است؛ در واقع آنها از چندین خدا کمک میگرفتهاندhttps://www.ancientiranianstudies.ir/article_152270_8656bd52c7c9581dee1c086228917e72.pdfگروه پژوهشی باستانکاوی تیسافِرنAncient Iranian Studies2821-22151220220622Mani and his Shapurgan: A Look at the Content and History of the Oldest Surviving Book from the Sassanid Eraمانی و شاپورگان او: نگاهی به محتوا و سرگذشت کهنترین کتاب بازمانده از روزگار ساسانیان819613832210.22034/ais.2021.138322FAداریوش احمدیاداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان مراغه0000-0002-0166-6387Journal Article20210620Mani, the Iranian messenger, founded a religion in the third century AD that spread from China to Europe a few centuries later. One of the reasons for Mani's success was his extensive propaganda using artistic tools such as poetry and allegorical anecdotes, calligraphy, gilding and painting, as well as the use of a variety of common languages of the time. In order to perpetuate and influence his ideas and teachings and to preserve their authenticity, he wrote several books in different languages of his time and his followers continued this tradition. Shapurgan was probably the first Mani book written in Middle Persian to be read and understood in the Sassanid court and Iranshahr. In this book, Mani wrote a description of his mission and teachings using familiar interpretations, terms, and ideas in the Iranian-Zoroastrian world. In this article, based on the original Manichaean texts and historical sources, first a description of Mani's life and teachings is provided, and then, based on excerpts from Mani's Shapurgan and references to historical and literary sources, it is shown what teachings has this book conveyed, what was its content and function and what was its fate and destiny in the time of Islam? This article notes that Shapurgan is the oldest book, parts of which have survived from the Sassanid era and is therefore a valuable testimony to the language, literature and cultural and religious ideas of early Sassanid Iran.مانی، پیامآور ایرانی، در سدۀ سوم میلادی دینی را بنیان نهاد که تا چند سده بعد، از چین تا اروپا را درنوردید. یکی از دلایل موفقیت مانی، تبلیغاتی گسترده با بهرهگیری از ابزارهایی هنری همچون شعر و حکایات تمثیلی، خوشنویسی، تذهیب و نقّاشی و نیز بهکارگیری انواع زبانهای رایجِ آن روزگار بود. او برای ماندگاری و تأثیرگذاری اندیشهها و آموزههایش و حفظ اصالت آنها، کتابهای متعدّدی را به زبانهای گوناگون روزگار خود نوشت و پیروانش نیز این سنّت را ادامه دادند. شاپورگان بهاحتمال نخستین کتاب مانی بود که بهمنظور خواندهشدن و دریافتهشدن در دربار ساسانی و قلمرو ایرانشهر به زبان پارسی میانه نوشته شد. مانی در این کتاب شرحی از رسالت خود و آموزههایش را با بهرهگیری از تعابیر و اصطلاحات و انگارههای آشنا در جهان ایرانی ـ زرتشتی بهتحریر درآورد. در این جستار براساس متون اصیل مانوی و منابع دستاول تاریخی، نخست شرحی دربارۀ زندگانی و آموزههای مانی ارائه شده است و در ادامه، برپایۀ پارههای برجامانده از کتاب شاپورگان مانی و اشارات منابع تاریخی و ادبی، نشان داده شده که این کتاب چه آموزههایی را منتقل میکرده، چه محتوا و کارکردی داشته و فرجام و سرنوشت آن در دوران اسلام چه بوده است. این مقاله توجّه میدهد که شاپورگان کهنترین کتابی است که بخشهایی از آن عیناً از روزگار ساسانیان برجای مانده و ازاینرو گواهی است ارزنده بر زبان، ادبیّات و انگارههای فرهنگی و دینی ایرانِ اوایل عصر ساسانی.https://www.ancientiranianstudies.ir/article_138322_c9324069776dff893fd685dbfcdc4060.pdfگروه پژوهشی باستانکاوی تیسافِرنAncient Iranian Studies2821-22151220220622Study of Animal Motifs of Sassanid Textile Designمطالعۀ نقش های حیوانی هنر پارچهبافی ساسانی9711215226810.22034/ais.2022.330912.1012FAالهه پنجه باشیدانشیار دانشکده هنر دانشگاه الزهرا0000-0001-5631-8622سوگند مهذب ترابیکارشناسی ارشد نقاشی، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا، تهران، ایرانJournal Article20220223Textile industry reached great prosperity during Sassanid Empire. Sassanid fabrics were appreciated due to the quality and unique designs. Decorative patterns of Sassanid textiles are contained geometric, plant, human and animal motifs and among all of them, animal motifs are the most notable ones. The present study investigates the expressive, mythical and visual aspects of animal motifs of Sassanid fabrics, thereby answering these questions: How are bird and quadruped motifs illustrated on fabrics? What is the color of these motifs? And what are the other ornaments that used on textiles? The study is done by analytical-descriptive method by historical approach and the information is accumulated by means of library method. The authors attempted to identify and classify animal motifs of remained fabrics and inspect the importance of the existence of these ornaments. In this article, nine images of limited samples of Sassanid fabrics have been analyzed in terms of visual and cultural-roots features. In general, the results define that, the animal motifs of Sassanid design included quadrupeds and birds which are drawn by simple lines and geometrical shapes. Overall, artists tend to use animals which had spiritual and mythical massages. Quadruped patterns include ram, horse, lion and hog. Additionally, bird patterns contain eagle, peacock, rooster and duck. We can see both figurative and abstract motifs with primarily colors which have been mostly used. The drawings have been done by geometric and delicate lines, also artists used plant and geometrical shapes to design animals' bodies.صنعت پارچهبافی در دوره ساسانیان به اوج شکوفایی و رونق رسید. زیبایی و شکوه در نقوش تزئینی پارچهها، مهمترین جنبۀ این هنر است. نقوش تزئینی شامل نقوش حیوانی، گیاهی، انسانی و هندسی میشود که نقوش حیوانی بارزترین بخش آن را تشکیل میدهند. هدف پژوهش حاضر، بررسی ویژگیهای نقوش حیوانی پارچههای ساسانی از لحاظ ظاهری و معنایی است و در این راستا، به این پرسشها پرداخته شد که نقوش چهارپایان و پرندگان بهکار رفته در پارچههای ساسانی به چه صورت تصویر شدهاند؟ رنگبندی این نقوش چگونه است؟ و نقوش حیوانی با چه عناصری ترکیب شدهاند؟ روش تحقیق در این پژوهش، توصیفی-تحلیلی با رویکردی تاریخی است و اطلاعات بهصورت کتابخانهای جمعآوری شده است. جامعۀ آماری پژوهش شامل 9 تصویر از تکه پارچههای باقیمانده از دورۀ حکومت ساسانیان است. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که نقشمایههای حیوانی در پارچههای ساسانی، شامل چهارپایان و پرندگان میگردد که طراحی آنها به صورت ساده و هندسی انجام شده و هر نقش به علت ارزش فرهنگی و مذهبی و طبق دستور پادشاهان انتخاب شده است. به طور کلی، میل هنرمندان به استفاده از حیواناتی است که در اوستا و آیین مزدایی، مقدس، قابل احترام و مرتبط با ایزدان آسمانی هستند.https://www.ancientiranianstudies.ir/article_152268_f13cc78d9166cd4427571d812838480d.pdfگروه پژوهشی باستانکاوی تیسافِرنAncient Iranian Studies2821-22151220220622A Reference to the Fire Temples of Fars Region in the Islamic Era Based on a Number of Historical Textsاشارهای به آتشکدههای ولایت فارس در دوران اسلامی براساس تعدادی از متون تاریخی11312915226910.22034/ais.2022.345843.1017FAعلی هژبریوزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی/ کارشناس باستانشناس0000-0001-7119-0006مجید منتظرظهوریعضو هیئت علمی گروه باستانشناسی دانشکده ادبیات دانشگاه تهرانJournal Article20220421The fire temple has a special place in the Zoroastrian religion and as one of the necessities of worship, there is a fire temple wherever Zoroastrians are. However, given that we have information about Zoroastrian settlements in the first few centuries of Islam, we are equally less aware of their fire temples. For this reason, it will be helpful to study the historical sources to find the fire temples. Fars province, as the origin of the Sassanids during this period, was also considered by the kings from a religious point of view, and in addition, it was also the place of Azarfarnagh. With this importance, most of the Sassanid fire temples have been built in this province. However, with the invasion of the Tazians and the fall of the Sassanids, the religion of Zoroaster lost its former prosperity, and consequently, with the fall of the priests' base, the fire temples were largely affected and the process of their destruction or change of use became common. However, sources indicate that most Zoroastrians are still present in Persia. With this brief, so far little has been done about matching the names of fire temples mentioned in historical texts with the remains of fire temples identified in archaeological research. In this study, we seek to show that, contrary to popular belief, many fire temples attributed to the Sassanid period were probably still used by followers of the Zoroastrian religion long after the Sassanid period.آتشکده در دین زرتشتی از جایگاه ویژهای برخوردار است و به عنوان یکی از ملزومات پرستش، هر کجا که زرتشتیان باشند آتشکده هم وجود دارد. با این وصف، با توجه به اینکه در چند سده نخستین اسلامی از استقرارگاههای زرتشتی اطلاعاتی داریم اما به همان نسبت آگاهی کمتری از آتشکدههای آنها داریم. به همین دلیل بررسی منابع تاریخی برای یافتن آتشکدهها راهگشا خواهد بود. ولایت فارس به عنوان خاستگاه ساسانیان در طی این دوره از نظر مذهبی هم مورد توجه شاهان قرار گرفت و علاوه بر آن جایگاه آذرفرنبغ نیز بوده است. با این اهمیت طبیعتاً بیشتر آتشکدههای ساسانی در این ولایت ساخته شدهاند. اما با یورش تازیان و برافتادن ساسانیان دین زرتشت رونق پیشین خود را از دست داد و به تبع آن با فروافتادن پایگاه موبدان تا حدود زیادی آتشکدهها نیز تحت تأثیر قرار گرفت و روند تخریب یا تغییر کاربری آنها معمول گشت. بااین وجود منابع گویای این است که در فارس بیشترین زرتشتیان همچنان حضور دارند. با این مختصر تا به حال در مورد تطابق نام آتشکدههایی که در متون تاریخی قید شدهاند با بقایای آتشکدههایی که در پژوهشهای باستانشناختی شناسایی شدهاند کمتر صورت گرفته است. ما در این پژوهش به دنبال این هستیم که نشان دهیم برخلاف تصور، بسیاری از آتشکدههایی که به دوره ساسانی منسوب شدهاند بهاحتمال بسیاری تا مدتها بعد از دوره ساسانی همچنان مورد استفاده پیروان دین زرتشت بوده است. https://www.ancientiranianstudies.ir/article_152269_559ab77e0b4a43530abc15fa323c3940.pdfگروه پژوهشی باستانکاوی تیسافِرنAncient Iranian Studies2821-22151220220622Arab-Sasanian Coins; A Review of the A Special Coin, in the Transition Period from Sasanid to Islamicسکههای عربساسانی13114115227310.22034/ais.2022.348546.1020FAشاهین آریامنشگروه پژوهشی باستانکاوی تیسافرن0000-0002-4132-1324هوشنگ رستمیگروه پژوهشی باستان کاوی تیسافرن0009-0006-9058-6050Journal Article20210602After killed Yazdgerd III the last king of Sasanian Empire and Decline Empire, Muslim rulers immediately mintage coins that called Kasravi that named Arab-Sasanian coins by scholars today. Investigation about Arab-Sasanian coins is an important archaeological subject and many scholars published some books and articles about that. This paper critically reviews the book entitled “the A Special Coin, in the Transition period from Sassanid to Islamic”. This book is not a research book in the field of Arab-Sasanian coinage, but a catalog in this field that does not have much value and it does not provide valuable information to the academic and scientific community, and to the general public.پس از برافتادن یزدگرد سوم واپسین شاهنشاهی ساسانی، فرمانروایان اسلامی بیدرنگ به ضرب سکههایی پرداختند که سکههای کسروی نامیده میشد که پژوهشگران امروزه آنها را عربساسانی مینامند. این سکهها از سنت به جای مانده از دورۀ ساسانی و تأثیر دیرپای ساسانیان بر تازیان در زمینۀ واژگان، شمایلنگاری و چیزهایی از این دست وام گرفته است. بیشتر سکههای عربساسانی سیمین هستند که با نام درهم شناخته شدهاند. بر این سکهها، به طور معمول، تصویری از شاه ساسانی همراه با یک نوشتۀ اندرزی و آرایههای گوناگون همراه است. در سوی راستِ تصویر، نام حاکم به خط پهلوی نوشته شده است و در پشت سکهها، آتشدان آیین زرتشتی همراه با نگهبان آتش در کنار آتشدان حک شده است. نگارندگان در این مقاله به نقد و بررسی کتاب سکههای دورۀ فترت، دورۀ گذار از ساسانی به اسلامی (معرفی سکهای ویژه) میپردازد. سکههای عربساسانی در پژوهشهای سکهشناسی جایگاه ارزنده و مهمی دارد و پژوهشگران گوناگون چه ایرانی و چه نیرانی مقالههای و کتابهای چندی در این زمینه نگاشتهاند. نگارندگان در این مقاله بر آن هستند تا به نقاط ضعف و قوت این کتاب بپردازد، اگرچه در این کتاب نقطۀ قوتی دیده نمیشود و هرآنچه که هست نقاط ضعف است و این کتاب بیش از اینکه کتابی پژوهشی در عرصۀ سکهشناسی عربساسانی باشد، کاتالوگی آن هم نهچندان ارزنده است که اطلاعات ارزشمندی نه در چندی و نه در چونی به مخاطب نهتنها دانشگاهی و علمی بلکه به عامۀ مردم هم نمیدهد.https://www.ancientiranianstudies.ir/article_152273_3033676cbfd63aabf16e703cdda7cd3c.pdf