الف) فارسی
ابنخردادبه، ابیالقاسم (1889). المسالک و الممالک، بهکوشش م. دوخویه. لیدن: بریل.
ابن ندیم، محمّد بن اسحاق. (1381). الفهرست، ترجمۀ محمّدرضا تجدّد، تهران: اساطیر.
ابن ندیم، محمّد بن إسحاق. (2009). الفهرست، قابله علی أصوله أیمن فؤاد سیّد، المجلّد الثانی، لندن: مؤسسة الفرقان للتراث الإسلامی.
ابوالقاسمی، محسن. (1379). مانی به روایت ابن ندیم، تهران: طهور.
ابوحاتم رازی. (1381). أعلام النبوة، تحقیق و تصحیح و مقدمه: صلاح الصاوی و غلامرضا اعوانی، تهران: حکمت و فلسفۀ ایران، چ دوم.
احمدی، داریوش. (1385). قوم آریا (مجموعه پژوهشهایی در زمینۀ ادیان و تاریخ ایران باستان)، قم: نشر ادیان.
احمدی، داریوش. (1386). پایان جهان و ظهور موعود در ادیان ایران باستان، تهران: جوانۀ توس.
بیرونی، ابوریحان. (1377). آثار الباقیه، ترجمۀ اکبر داناسرشت، تهران: امیرکبیر، چ چهارم.
بیرونی، ابوریحان. (1878). الآثار الباقیه عن القرون الخالیه، بهکوشش ادوارد زاخائو، لیپزیگ.
تقیزاده، سیّدحسن و افشار، احمد. (1335). مانی و دین او، تهران: چاپخانۀ مجلس.
سرکاراتی، بهمن. (1378). سایههای شکارشده (مجموعه مقاله)، تهران: قطره.
سمعانی، ابیسعد عبدالکریم. (1977). الأنساب، تحت مراقبة شرفالدّین احمد، 13ج، حیدرآباد دکن: دائرةالمعارف العثمانیة.
شهرستانی، عبدالکریم. (1373). توضیح الملل (ترجمۀ الملل و النّحل)، بهتحریر مصطفی بن خالقداد هاشمی عبّاسی، بهتصحیح و تحقیق سیّدمحمّدرضا جلالی نایینی، 2ج، تهران: اقبال، چ چهارم.
شهرستانی، عبدالکریم. (1993). الملل و النّحل، تحقیق امیرعلی مهنا و علیحسن فاعور، بیروت: دارالمعرفة، چ سوم.
عبدالجبّار همدانی. (1958). المغنی فی أبواب التّوحید والعدل (الجزء الخامس: الفرق غیر الإسلامیة)، تحقیق محمود محمّد قاسم، قاهره: الدار المصریة التألیف و الترجمة.
عبدالجبّار همدانی. (1966). تثبیت دلائل النبوّة، حقّقه و قدّم له عبدالکریم عثمان، بیروت: دار العربیة.
فردوسی، ابوالقاسم. (1386). شاهنامه، بهکوشش جلال خالقیمطلق، محمود امیدسالار و ابوالفضل خطیبی، 8ج، تهران: مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی.
یاقوت حموی، شهابالدّین. (1866). معجم البدان، بهکوشش فردیناند ووستنفلد، ج سوم، لیپزیگ.
یعقوبی، احمد بن واضح. (1371). تاریخ یعقوبی، ترجمۀ محمّدابراهیم آیتی، 2ج، تهران: علمی و فرهنگی، چ ششم.
ب) نافارسی
Andreas, F.C. and Henning, W.B. (1933). Mitteliranische Manichaica aus Chinesisch-Turkestan II (SPAW, pp.294-363). Berlin.
Andreas, F.C. and Henning, W.B. (1934). Mitteliranische Manichaica aus Chinesisch-Turkestan III (SPAW, pp.848-912). Berlin.
Asmussen, J.P. (1975). Manichaean Literature: Representative Texts Chiefly from Middle Persian and Parthian Writings. Delmar: Scholars’ Facsimiles & Reprints.
Back, M. (1978). Die Sassandischen Staatsinschriften (Acta Iranica 18). Téhéran-Liège.
Barthold, W. (1984). An historical geography of Iran. Princeton: Princeton University Press.
Boyce, M. (1975). A Reader in Manichaean Middle Persian and Parthian (Acta Iranica 9). Leiden.
Boyce, M. (1979). Zoroastrians: Their Religious Beliefs and Practices. London & Boston: Routledge & Kegan Paul.
Boyce, M. (1983). The Manichaean middle Persian writings. In E. Yarshater (ed.), The Cambridge History of Iran (Volume 3, Part 2: The Seleucid, Parthian and Sasanid Periods, pp. 1196-1204). Cambridge: Cambridge University Press.
Brown, P. (1969). The Diffusion of Manichaeism in the Roman Empire. Journal of Roman Studies, 59(1-2). 92-103.
Dilley, P. (2015). ‘Hell Exists, and We have Seen the Place Where It Is’: Rapture and Religious Competition in Sasanian Iran. In I. Gardner et al. (eds.), Mani at the court of the Persian kings: studies on the Chester Beatty Kephalaia Codex (pp. 211-246). Leiden & Boston: Brill.
Gardner, I. (ed. & tr.) (1995). The Kephalaia of the Teacher. Leiden & Boston: Brill.
Gardner, I. and Lieu, S.N.C. (2004). Manichaean Texts From the Roman Empire. Cambridge: Cambridge University Press.
Gardner, J., Beduhn, D., & Dilley, P. (ed. & tr.) (2018). The Chapters of the Wisdom of My Lord Mani. Leiden & Boston: Brill.
Haloun, G. and Henning, W. B. (1952). The Compendium of the Doctrines and Styles of the Teaching of Mani, the Buddha of Light, Asia Major, 3, 184-212.
Henning, W.B. (1942). Mani’s Last Journey. Bulletin of the School of Oriental and African Studies, 10(4), 941-953.
Henning, W.B. (1943). The Book of the Giants. Bulletin of the School of Oriental and African Studies, 11(1), 52-74.
Henning, W.B. (1958). Mitteliranisch. Handbuch der Orientalistik (1.4.1, pp. 20-130). Leiden & Köln: E.J. Brill.
Henning, W.B. (1977). Selected Papers (vol. 2). Leiden: E.J. Brill.
Hutter, M. (1992). Manis Kosmogonische Šābuhragān-Texte: Edition, Kommentar und literaturgeschichtliche Einordnung der manichäisch-mittelpersischen Handschriften M 98/99 I und M 7980-7984. Wiesbaden: Otto Harrassowitz Verlag.
Hutter, M. (1993). Manichaeism in the Early Sasanian Empire. Numen, (10)1, 2-15.
Huyse, Ph. (2009). Inscriptional Literature in Old and Middle Iranian Languages. In R.E. Emmerick & M. Macuch (eds.), The Literature of Pre-Islamic Iran (pp. 72-115). London & New York: I.B.Tauris.
John of Ephesus. (1923). Lives of the Eastern Saints (ed. & tr. by E.W. Brooks). Paris: Firmin-Didot.
Khorenats’i, Moses. (1978). History of the Armenians (tr. by R.W. Thomson). Cambridge & London: Harvard University Press.
Klimkeit, H.-J. (1993). Gnosis on the Silk Road: Gnostic Texts from Central Asia. New York: Harper San Francisco.
Kruk, R. (2001). Sharaf az-Zamân Ṭâhir Marwazî (fl. ca. 1100 A.D.) on Zoroaster, Mânî, Mazdak, and Other Pseudo-Prophets. Persica, 17, 51-68.
Morony, M.G. (1984). Iraq after the Muslim Conquest. Princeton: Princeton University Press.
Müller, F.W.K. (1904). Handschriften-Reste in Estrangelo-Schrift aus Turfan, Chinesisch-Turkistan II (APAW, pp.1-117). Berlin: Verlag der Königlichen Akademie der Wissenschaften.
Müller, L.G. (tr.) (1956). The De Haeresibus of Saint Augustine. Washington: The Catholic University of America Press.
MacKenzie, D.N. (1999). Iranica Diversa (ed. by C.G. Cereti and L. Paul, 2 vols.). Rome: Istituto Italiano per l’Africa e l’Oriente.
Reeves, J.C. (1997). Manichaean Citations from the Prose Refutations of Ephrem. In P. Mirecki and J. BeDuhn (eds.), Emerging from Darkness: Studies in the Recovery of Manichaean Sources (pp. 217-288). Leiden: Brill.
Reeves, J.C. (2011). Prolegomena to a History of Islamicate Manichaeism. Sheffield & Oakville: Equinox Publishing.
Russell, J.R. (1990). Kartīr and Mānī: A Shamanistic Model of their Conflict. Iranica Varia: Papers in Honor of Professor Ehsan Yarshater (pp. 180–193). Leiden: E.J. Brill.
Sanjana, P.D.B. (tr.) (1900). The Dinkard (vol. 9). Bombay.
Scott, D.A. (1989). Manichaean Responses to Zoroastrianism. Religious Studies, 25(4), 435-457.
Shaked, Sh. (1994). Dualism in Transformation. London: University of London.
Shapira, D. (1999). Manichaios, Jywndg Gryw and Some Other Manichaean Terms and Titles. In Sh. Shaked and A. Netzer (eds.), Irano-Judaica (vol. 4, pp. 122-150). Jerusalem.
Shahbazi, A.Sh. (1989). Bahrām i. Bahrām I. In E. Yarshater (ed.), Encyclopaedia Iranica (vol. 3, pp. 515-516). London & New York: Routledge & Kegan Paul.
Shahbazi, A.Sh. (1989). Bahrām ii. Bahrām II. In E. Yarshater (ed.), Encyclopaedia Iranica (vol. 3, pp. 516-517). London & New York: Routledge & Kegan Paul.
Scheftelowitz, I. (1933). Stammt der Religionsstifter Mani aus dem iranischen Herrscherhaus der Arsakiden. In D.C. Pavry (ed.), Oriental Studies In Honour Of Cursetji Erachji Pavry (pp. 403-404). London: Oxford Univercity Press.
Skjaervø, P.O. (1997). Counter-Manichaean Elements in Kerdir’s Inscriptions: Irano-Manichaica ii. In L. Cirillo and A. Van Tongerloo (eds.), Manichaean Studies iii (pp. 313-342). Louvain: Peeters.
Spuler, B. (2015). Iran in the Early Islamic Period. Leiden & Boston: Brill.
Sundermann, W. (1986). Mani’s Revelations in the Cologne Mani Codex and in Other Sources. In L. Cirillo & A. Roselli (eds.), Codex Manichaicus Coloniensis. Atti del Simposio Internazionale (pp. 205-214). Cosenza.
Sundermann, W. (1987). Studien zur kirchengeschichtlichen Literatur der iranischen Manichäer III. Altorientalische Forschungen, 14(1-2), 41-107.
Sundermann, W. (1998). Eschatology ii. Manichean Eschatology. In E. Yarshater (ed.), Encyclopaedia Iranica (vol. 8, pp. 569-575). Costa Mesa: Mazda Publishers.
Sundermann, W. (2009). Manichaean Literature in Iranian Languages. In R.E. Emmerick & M. Macuch (eds.), The Literature of Pre-Islamic Iran (pp. 197-265). London & New York: I.B.Tauris.
Tardieu, M. (2008). Manichaeism (tr. by M.B. DeBevoise). Urbana: University of Illinois Press.
Tubach, J. & Zakeri, M. (2001). Mani’s Name. In J. van Oort et al. (eds), Augustine and Manichaeism in the Latin West (pp. 272-286). Leiden - Boston - Koln: Brill.
Weber, U. (2009). Wahrām II., König der Könige von Ērān und Anērān. Iranica Antiqua, 44, 559-643.
Widengren, G. (1965). Mani and Manichaeism (tr. by Ch. Kessler). London: Weidenfeld and Nicolson.